I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ahad, 12 Februari 2012

Perkhemahan

Aktiviti perkhemahan merupakah antara aktiviti penting dalam sesuatu unit beruniform. Melalui aktiviti ini, pelajar dapat mengaplikasikan segala ilmu yang dipelajari dalam aktiviti unit beruniform. Beberapa perkara yang perlu diambil kira apabila menyertai sesuatu perkhemahan sama ada anjuran sekolah, daerah, negeri, mahupun badan luar yang lain:

1. Tahap kesihatan peserta
2. Surat kebenaran ibu bapa, sekolah.
3. Kelengkapan perkhemahan


1. Tahap Kesihatan Peserta


Tahap kesihatan peserta merupakan aspek amat penting sebelum peserta membuat keputusan untuk menyertai sesuatu perkhemahan. Perlu diingatkan bahawa perkhemahan melibatkan aktiviti yang lasak dan sukar berbanding aktiviti biasa. Oleh itu kesihatan peserta perlulah dalam keadaan baik sebelum peserta menyertai aktiviti tersebut.

Dua tahap kesihatan yang perlu diambil kira :

1. Kesihatan Fizikal.
    - Merangkumi tahap kesihatan tubuh badan peserta. Sekiranya peserta mempunyai sebarang masalah kesihatan seperti alahan, sakit kronik seperti sakit jantung, asma yang teruk, dan sakit fizikal yang lain yang menyukarkan peserta ketika aktiviti, peserta perlulah mendapatkan kebenaran dari doktor untuk menentukan sama ada peserta layak atau tidak layak menyertai aktivit terbabit. 


2. Kesihatan Mental
    - Kesihatan mental juga amat penting sebelum menyertai aktiviti lasak. Peserta perlulah bersedia dari segi mental untuk menghadapi kesukaran ketika aktiviti perkhemahan. Mental yang lemah akan menyebabkan peserta mudah mengalami gangguan perasaan seperti kemurungan, homesick, dan gangguan emoasi yang lain. Gangguan emosi tersebut akan menyebabkan peserta kurang bermotivasi untuk meneruskan aktiviti dan mungkin akan menyebabkan masalah kesihatan badan. 



2.Surat Kebenaran Ibu/Bapa/Penjaga dan sekolah.

Surat kebenaran ibu/bapa penting bagi membolehkan ibu/bapa/penjaga mengetahui kedudukan dan maklumat mengenai Kem yang dijalankan. Biasanya pihak sekolah akan menyerahkan surat kebenaran untuk diisi peserta sebelum sesuatu perkhemahan itu dijalankan.

Pada surat ini, maklumat mengenai kem akan disertakan dan ibu/ bapa/ penjaga perlu mengisi maklumat mereka terutama nombor telefon untuk dihubungi. Ini bagi memudahkan pihak penganjur menghubungi penjaga sekiranya berlaku kecemasan terhadap anak mereka ketika perkhemahan.

Pada surat tersebut turut disertakan nama guru pengiring dan nombor telefon guru untuk tujuan sekiranya berlaku kecemasan di rumah. Oleh itu, surat kebenaran sangat penting untuk diuruskan oleh peserta sebelum menyertai sesuatu perkhemahan. 


3. Kelengkapan Perkhemahan

Kelengkapan perkhemahan sangat penting sebagai persiapan fizikal sebelum menyertai sesuatu perkhemahan. Ini bagi membolehkan pelajar bersedia dengan segala kesukaran yang bakal ditempuhi ketika kem. Peserta yang membuat persiapan kelengkapan dengan baik akan lebih mudah menjalankan aktiviti dan lebih bersedia bertindak sekiranya berlaku kecemasan.

Kelengkapan yang perlu dibawa atau ada:

1.  Hoversack (beg galas) overnight atau daypack
     - Bergantung kepada masa dan tepat yang hendah ditujui. Sediakan beg mengikut kesesuaiannya. Sebaik mungkin gunakan yang beg yang berkualiti dan sedap dipakai.

2.  Kasut trekking/selipar/sandle
     - Tidak kira bagaimana keadaan muka bumi tempat yang anda akan pergi gunakan mengikut kesesuaian. Sebaik-baiknya gunakanlah yang berkualiti dan menjamin keselesaan dan keselamatan.

3.  Pakaian yang secukupnya dan yang berkaitan 
     - Ia bermaksud pakaian yang bersesuaian untuk ke sesuatu destinasi. Paling penting disini ialah pakaian trekking, pakaian di kem site, dan untuk pulang, baju sejuk,stokin, sarung tangan dan apa-apa yang perlu bagi anda.

4.  Peralatan untuk makan dan minum
     - Bawalah kelengkapan itu mengikut masa distinasi dan keperluan. Barang-barang itu ialah, Messtin, pingan/mangkuk ,bekas minuman (cawan,botol air atau water bladder), sudu dan garpu.

5.  Keperluan asas yang penting 1
     - Contohnya ialah sleeping bag (penting), sleeping mat, lampu suluh atau headlamp dan bateri tambahan (penting), pisau atau parang, baju hujan, ubat persendirian, peralatan mandian, stokin pacat, stove/dapur gas (jika ada), mancis, lighter/pemetik apa, tongkat dan apa yang perlu bagi anda.

6.  Keperluan asas yang penting 2
     - Contohnya makanan ringan (coklat dan lain-lain), air pemberi tenaga (100 plus, redbull dan lain-lain).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan